רשום כבר?
התחבר
לא רשום?
הירשם
אתם כאן: Home / ערוץ DIY ישראל / FIX עם שיר מורנו / לצלם את האוכל בקומפוזיציה נכונה

לצלם את האוכל בקומפוזיציה נכונה

אוהבים לצלם את האוכל שלכם? רוצים לדעת איך לעשות את זה כמו שצריך? אפרת ליכטנשטט מסבירה על צילום אוכל וקומפוזיציות

 

 קומפוזיציה בצילום אוכל – זה חשוב?

קומפוזיציה היא בעצם יחסים בין אובייקטים בתוך יצירה, והיא באה לידי ביטוי במיקום שלהם.

קומפוזיציה טובה מובילה את העין של הצופה בתוך התמונה ועוזרת לו להבין על מה מדובר בתמונה, מה הנושא של התמונה, מה חשוב יותר ומה פחות. לדוגמא: הנה עוגה!

צילום: אפרת ליכטנשטט

 

בנוסף קומפוזיציה יוצרת תחושה נעימה בעין, תחושה של רוגע וסדר, כמו להיכנס לבית מעוצב ומסודר, כמו להסתכל על הנוף בטוסקנה.

כללי אצבע בקומפוזיציה

כשהייתי סטודנטית לעיצוב, הייתה לי מורה שלא הייתה מפסיקה להגיד לנו ״גדול מאד, קטן מאד וגדלי ביניים״. אחרי ארבע שנים אף סטודנט שלה לא שוכח את הכלל החשוב הזה, שמתקיים למעשה בכל קומפוזיציה, בכל ציור, בכל יצירה וגם בכל צילום. כשרוצים לבנות קומפוזיציה מעניינת, צריך ליצור דבר אחד גדול ומרכזי ועוד גדלים שונים מסביב. צלחת או תבנית גדולות יכולות לשמש כ"גדול מאוד", צלחות קטנות בצד או ירקות ופירות – כ"גדלי ביניים", וגרגרי פלפל שחור או עלי פטרוזיליה יכולים לשמש כ״קטן מאד״.

צילום: אפרת ליכטנשטט

 

חיתוך של המנה יכול ליצור תמונה יותר מעניינת – לא צריך לראות את כל העוגה כדי להבין את הסיפור. כך גם שימוש בצורות יסוד כמו עיגולים, מלבנים ומשולשים. צורות יסוד כמו עיגול=צלחת או מלבן=תבנית וגם יחסים בין חפצים שונים.

קומפוזיציות עמוסות

לאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר צילומי אינסטגרם עמוסים בטירוף. אני חושבת שזה התחיל מהרצון של צלמים לייצר תחושה של ארוחה עם הרבה משתתפים, וכך הצילומים הפכו להיות עשירים כאלה ויפים מבחינה ויזואלית. אז איך עושים את זה נכון? אם אתם רק מתחילים בצילום, לא כדאי להתחיל מקומפוזיציות עמוסות, עדיף להתחיל במינימליזם ולהתקדם לאט לאט, לרכוש בטחון ולהוסיף דברים. אם אתם כבר במקום הזה, הדרך הנכונה היא ללכת עד הסוף: המון צלחות, המון כוסות מלאות, מגשים עם המון אוכל צבעוני ומגרה, מפיות בד, פירות, ירקות חתוכים, והכל צפוף ודחוס. אפשר לראות דוגמאות ברשת ולנסות ללמוד מהן.

טיפים למי שרוצה להתחיל

אני ממליצה להתחיל מקומפוזיציה של ארוחת בוקר, כי היא קלה יחסית להכנה ומאוד פוטוגנית: חביתות עין, פלטה של ירקות חתוכים, לחם חתיך, כוסות מיץ תפוזים, זיתים ועוד ועוד. וחשוב לא להשאיר שום מקום פנוי בתמונה ולמלא כל חלל.

כשהתחלתי לצלם הייתי מצלמת רק את המנה עצמה, מקסימום עם כף או סכין לעוגה. עם הזמן התחלתי לשים צלחות וסכו״ם ליד, צרור פטרוזיליה, קצת רמז לחומרי גלם – אגוזים לדוגמא.

צילום: אפרת ליכטנשטט

 

היום אני מעזה לשים יותר ויותר דברים על הסט, ואני גם מאוד אוהבת את זה. אמנם זה גוזל יותר זמן ולפעמים אני מעבירה חצי מהמטבח לתוך הצילום, אבל כשזה מוכן זה נורא יפה. החוכמה היא להצליח ליצור מבנה נעים וחכם לצופה גם כשהקומפוזיציה עמוסה.

כלל שעוזר הרבה בעיצוב קומפוזיציה הוא לצלם את התמונה עם פריט מסויים ובלעדיו, ואז להחליט אם מה שהוספתי תורם או מזיק.

 

אהבתם? ספרו לנו, שתפו אותנו בתמונות אוכל בקומפוזיציה מעניינת שצילמתם פה למטה בתגובות, בעמוד הפייסבוק של התוכנית, או תייגו אותנו באינסטגרם diypagecoil@.

ואם אתם רוצים ליהנות מצילומים (ומתכונים!) נוספים של אפרת, כדאי לכם ממש לעקוב אחריה באינסטגרם  או באתר.

קרדיט תמונה ראשית: אפרת ליכטנשטט.

 

תוכלו לצפות בפינה המלאה במגזין היומי בהגשת שיר מורנו בערוץ DIY ישראל, ערוץ 41 ב-HOT.

ספרו לנו מה אתם חושבים

Scroll To Top